Tuesday, 16 July 2013

I QUIT: Kampanye Berhenti Merokok dengan Bonus Rp. 800.000



Beberapa hari sebelum bulan Ramadhan, saya mendampingi keluarga berlibur ke Singapura ala Back Packer. Dari terminal Bugis, kami menuju ke Masjid Sultan, Masjid tertua di Singapura yang merupakan bukti bahawa Melayu adalah pemilik asli negeri Pulau berlambang kepala singa berekor ikan  (Merlion) tersebut.

Sambil melihat-lihat kawasan yang ditata dengan begitu apik menyerupai bazar-bazar di negara Arab plus lingkungannya yang sangat bersih, mata saya tertumpu pada beberapa spanduk yang terpasang di pagar masjid. Di antara spanduk yang menarik perhatian saya adalah spanduk yang memuat gambar seorang lelaki sambil mendokong dari arah belakangnya seorang anak kecil, si anak sambil tangan kirinya berpegang pada bahu kiri lelaki tersebut, tangan kanannya mengisyaratkan dua jari seolah-olah memberi sinyal perdamaian. Pada T-shirt yang dikenakan lelaki tersebut tertulis sebuah tulisan: “I QUIT because anak saya meniru perbuatan saya”, seakan-akan kalimat itu keluar dari mulutnya.

Saya membaca spanduk tersebut secara sempurna, di judulnya tertulis “Ramadhan ini, sertai gerakan terbesar berhenti merokok di Singapura”. Di bawahnya tertulis “kami tahu ia amat sukar untuk berhenti merokok. Tetapi jika anda mampu untuk bebas dari asap rokok dalam tempoh 28 hari yang pertama, anda adalah lima kali lebih cenderung berhenti merokok untuk selama-lamanya. Mulai perjalanan I QUIT anda sekarang demi keluarga tersayang, simpanan wang dan gaya hidup yang lebih sihat. Anda mungkin menerima baucar membeli belah bernilai S$ 100 jika anda berjaya berhenti merokok”.

Walaupun Singapura termasuk negara yang sangat ketat dalam masalah rokok, tapi kampanye berhenti merokok tetap dilakukan dengan begitu giat, contohnya adalah spanduk tadi yang merupakan sebuah usaha dan kampanye berhenti merokok yang di sponsori oleh Health Promotion Board bekerjasama dengan beberapa pharmacy.

ads

Ditulis Oleh : suhaily Hari: 15:22 Kategori:

No comments: